
M
E

D
IA

 
IN

T
E

G
R

IT
Y 

M
A

T
T

E
R

S

MEDIA OWNERSHIP AND FINANCING  
IN MONTENEGRO

WEAK REGULATION 
ENFORCEMENT AND 
PERSISTENCE OF  
MEDIA CONTROL 

by DANIELA BRKIĆ

INTRODUCTION

Vast and diverse array of media in Montenegro (six television channels with 
national coverage, 56 radio stations,1 four national dailies, one political weekly and 
several local editions of Serbian daily papers and tabloids that cover a population 
of less than 650,000) only seemingly provide pluralistic views and sufficient infor-
mation to their audience. Insufficient transparency of media ownership, poor im-
plementation of antimonopoly measures, and weak rules on media concentration 
have led to the creation of media clusters that deeply polarise the media scene in 
the country. Organised around a single editorial policy, sided either with or against 
the ruling regime, such media clusters are used by political power centres for the 
propagation of their agendas and to smear their opponents, often disregarding pro-
fessional standards and neglecting the public interest. 

What contributed to the creation of such an environment was complete absence 
of the rules on state advertising, delayed privatisation of state owned media and min-
imum interference of regulatory bodies in the areas of finance, advertising and mar-
ket competition. In 2014, the Tax Administration revealed the financial statements 
of media companies for the first time. They showed that in an overcrowded market 
only a handful of outlets are able to sustain their operation. With no direct business 
interest, foreign media acquisitions are, judging by their pro-government editorial 
policies, another leverage of public pressure to the regime’s opponents. Those busi-
nesses are supported either by the help of the state, or through several advertising 
companies with political and business ties that control a major part of the advertising 
revenues in the market. In such a trade off, where favourable editorial content is paid 
by business or political interest, the integrity of media is sacrificed. The media are be-
coming an arena for inflammatory journalism, with even the traditional media falling 
victim to the growing trend of media tabloidisation. 

1	 Agency for Electronic Media (AEM). Available at: http://www.ardcg.org/index.php?op-
tion=com_sobi2&catid=8&Itemid=84. Accessed 29 August 2015. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
2	

21Although the international media watchdog organisations are warning of 
the deteriorating state of media freedom in Montenegro,2 little effort has been 
made to improve the situation. Without better regulation and stronger enforce-
ment of fair competition rules, the situation is not likely to change. 

1
MEDIA OWNERSHIP

Privatisation of state owned media was completed only in November 2014, 
with more than a decade of delay. During that time the state, at considerable 
costs for tax payers, preserved its control over the daily Pobjeda and used it for 
promotion of its political agenda. The new owners, however, has provided con-
tinuance of the same editorial policy. 

The ownership patterns in the media in Montenegro shifted from do-
nor-supported, locally started outlets during the process of democratisation of 
media in the late 1990s (which often operated under the prefix of “independ-
ent”) to a more interest-driven media business, run by foreign capital. In 2015, 
two out of the four national televisions are owned by foreign companies, and 
only one out of four dailies has local owners. 

1.1
REGULATION OF MEDIA OWNERSHIP 
Ground rules for media ownership are set in the Media Law (2002).3 Its pri-

mary task was to regulate the transfer of state owned media to their new private 
owners. However, the envisaged timeframe for the transformation of state owned 
media set for 31 December 2004 was not complied with for another decade. 

To prevent the creation of monopolies, the Electronic Media Law (2010) 
makes it illegal for a broadcaster with national coverage to hold more than 25 
percent stake in another national broadcaster or more than 10 percent stake in 
a news agency or daily print media with the circulation exceeding 3,000 copies 
(Article 131).4 The regulatory body, Agency for Electronic Media, has on sev-
eral occasions successfully intervened in cases of illegal media concentration. 

However, since the scope of this law was focused primarily on electron-
ic media, the provision that would limit simultaneous ownership over two or 
more print media has never been introduced in legislation. Such a case, even-
tually, surfaced in late 2014, when the same company became the owner of two 
daily papers. 

2	 Reporters Without Borders, World Press Freedom Index 2014, European Union and Balkans. 
Available at: http://rsf.org/index2014/en-eu.php. Accessed 18 October 2015.

3	 Media Law 51/02, 17 September 2002.
4	 Electronic Media Law 46/10, 6 August 2010; amendment 40/11, 8 August 2011; and amend-

ment 53/11, 11 November 2011.

INSUFFICIENT 
TRANSPARENCY OF 
MEDIA OWNERSHIP, 
POOR IMPLEMENTATION 
OF ANTIMONOPOLY 
MEASURES, AND WEAK 
RULES ON MEDIA 
CONCENTRATION HAVE 
LED TO THE CREATION 
OF MEDIA CLUSTERS 
THAT DEEPLY POLARISE 
THE MEDIA SCENE IN 
THE COUNTRY. IN SUCH 
A TRADE OFF, WHERE 
FAVOURABLE EDITORIAL 
CONTENT IS PAID BY 
BUSINESS OR POLITICAL 
INTEREST, THE 
INTEGRITY OF MEDIA IS 
SACRIFICED.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
3	

211.2
MEDIA MARKET

1.2.1

TELEVISION

Montenegro has six national televisions including two channels of public 
service broadcasting TVCG1 and TVCG2. The size of the Montenegrin media 
market has always been a limiting factor to media ventures, especially in TV 
business where production costs could hardly be covered by marketing reve-
nues. Many locally started media in the era of democratisation in the late 1990s 
and 2000s (TV Montena, TV Elmag, TV IN) went bankrupt, while those which 
survived have turned to foreign investors. Simultaneously with the downfall of 
locally owned media, the regional media owners, mostly from Serbia, found 
fertile ground in the Montenegrin media market. With no language barriers, 
those media offered programs produced in Serbia, with minimum cost of lo-
cal production. The audience, however, lost the considerable amount of locally 
relevant content. 

Both TV Pink M and TV Prva entered the market as affiliates of Serbian 
channels, belonging to larger regional media groups – Pink Media Group, 
owned by Serbian media entrepreneur Željko Mitrović and Antenna Group, a 
media corporation founded by the Greek capital. The owners of the latter are 
not known to the Montenegrin public. The television operates under the com-
pany Antenna Montenegro BV, located in Amsterdam and managed by foreign 
individuals. According to data of the Netherlands company register,5 Antenna 
Montenegro BV is a granddaughter company of Antenna Group BV, registered 
as a financial holding, with 18 connected companies.

Both television channels rapidly gained audience share and kept their lead-
ership position mostly by broadcasting soap operas from Latin America, India 
and Turkey, reality and talent shows, with local production mainly limited to 
news programs with pro-government oriented editorial policies and low level 
of audience trust.6

On the other hand TV Vijesti emerged as an expansion of the eponymous ma-
jor national print media, with the support of the US based Media Development 
Investment Fund. Due to the rules on media ownership concentration in the 
Electronic Media Law, the original founders, Željko Ivanović, Katarina Perović, 
Miodrag Perović and Ljubiša Mitrović transferred their shares (around 6 per-
cent each) to the existing minor owners, Miro Perović and Slavoljub Šćekić, and 
to a new one – Andrej Perović, while keeping their managerial positions. The 
impact of TV Vijesti has been significant. In just two years as of its foundation 

5	 See http://www.drimble.nl. Accessed 13 September 2015. 
6	 OSCE and Centre for Democracy and Human Rights (CEDEM), Citizens' views on me-

dia freedoms in Montenegro, July 2012, Available at: http://www.osce.org/montene-
gro/97478?download=true. Accessed 17 August 2015.

REGIONAL MEDIA 
OWNERS, MOSTLY FROM 
SERBIA, FOUND FERTILE 
GROUND IN THE 
MONTENEGRIN MEDIA 
MARKET. WITH NO 
LANGUAGE BARRIERS, 
THOSE MEDIA OFFERED 
PROGRAMS PRODUCED 
IN SERBIA, WITH 
MINIMUM COST OF 
LOCAL PRODUCTION. 
THE AUDIENCE, 
HOWEVER, LOST 
THE CONSIDERABLE 
AMOUNT OF LOCALLY 
RELEVANT CONTENT. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
4	

21(2008), the channel gained 14 percent of the audience share, all while promot-
ing quality news programmes with elements of investigative journalism with a 
strong critical attitude toward the ruling regime. 

Chart 1 OWNERSHIP STRUCTURE OF TOP THREE TV CHANNELS 

TV PINK M RTV VIJESTI TV PRVA

↑ ↑ ↑

100% 100%

PINK INTERNATIONAL COMPANY LLC, 
SERBIA

MEDIA DEVELOPMENT INVESTMENT 
FOUND INC, NEW YORK, USA (34%)
ANDREJ PEROVIĆ (21%)
MIRO PEROVIĆ (20%)
SLAVOLJUB ŠĆEKIĆ (11%)
12 MINOR STAKEHOLDERS (12%)

AST D.O.O.

↑

100%

ANTENNA MONTENEGRO B.V., 
NETHERLANDS

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS), Agency 
for Electronic Media (AEM), and Official Gazette of Montenegro. Data were collected in 
September 2015.

Competition between the three channels has not produced more quality 
content to the benefit of the public, nor can this competition be considered fair. 
While the locally owned TV channels invested considerable resources to pro-
duce contents more relevant to the viewers (see Table 1), foreign owned tele-
visions took on considerable audiences and, consequently, a considerable mar-
keting share in the reality entertainment shows and soap operas with little or 
no costs of local production.

Table 1 PERCENTAGE OF OWN PRODUCTION IN THE PROGRAMMES OF TV CHANNELS

MEDIA 2007 2008 2009 2011

TV VIJESTI 22.62 20.07 19.47

TV ATLAS 18.59 38.47 14.96 16.91

...

TV PINK M 4.07 10.71 4.79 5.58

Source: Agency for Electronic Media. 

For that reason, at the beginning of 2012, a regulation was adopted which 
obliged broadcast media to air a minimum of 10 percent of their own produc-
tion.7 It is not known, however, whether this rule has ever been implement-
ed. The latest available regulator’s monitoring report on the broadcasters’ local 
production quotas is from May 2012.8 The absence of the regulator’s control in 

7	 Agency for Electronic Media, Rules on Conditions for Defining the Content Considered as 
Own Production, 14 February 2012.

8	 Database with the relevant reports can be accessed at: http://www.ardcg.org/index.php?op-
tion=com_docman&task=cat_view&gid=43&Itemid=26. Accessed 27 September 2015. 

THE ABSENCE OF 
THE REGULATOR’S 
CONTROL REGARDING 
THE BROADCASTERS’ 
LOCAL PROODUCTION 
RAISES DOUBTS 
OF CLIENTELISTIC 
TREATMENT OF 
THE MEDIA WITH 
PRO-GOVERNMENT 
ORIENTED EDITORIAL 
POLICIES.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
5	

21this segment raises doubts of clientelistic treatment of the media with pro-gov-
ernment oriented editorial policies. Thus, for example, TV Pink M introduced 
in 2013 short news format “Minut-dva”, broadcasted on hourly intervals, which 
promote the government’s agenda, and, more often, smear the ruling regime 
opponents. One of the main focus points of this news programme is the alleged 
wrongdoing of their rivals – Vijesti. 

1.2.2

PRINT MEDIA MARKET 

Editorial polarisation of the print media in the country to government sup-
porters and opponents follows a similar ownership pattern as in the television 
market. The most influential media are those held by prominent local individ-
uals, whose oppositional editorial policies are rivalled by foreign owned media 
companies close to the government. 

The two most influential dailies in the country, Vijesti and Dan, both 
changed owners and editorial policies, but they continued to dominate the 
market for more than a decade. Founded in the late 1990s as rival voices of the 
then split Montenegrin ruling regime, one to support the idea of state inde-
pendence, the other to promote the politics of Slobodan Milošević’s regime in 
Belgrade, today, they have become united in their critical attitude to the cur-
rent ruling regime of Milo Đukanović. 

While Vijesti’s founders (Miodrag Perović, Ljubiša Mitrović, Slavoljub 
Šćekić, and Željko Ivanović) remained constantly present in the ownership 
structure of the publishing company Daily Press, the co-investors changed 
from the German media group Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), 
which held 50 percent stake in the company during 2003–2007, to the Media 
Development Investment Fund based in the United States which bought 25 
percent share in 2008, and the Austrian Styria Medien AG which became the 
owner of another 25 percent of the corporate share of the Daily Press in 2009.

 
Chart 2 OWNERSHIP STRUCTURE OF DAILY PRESS COMPANY* 

VIJESTI

↑

DAILY PRESS 
D.O.O.

→ VIJESTI 
PORTAL

↑

30.7% 25.0% 16.0% 16.0% 12.2%

MEDIA 
DEVELOPMENT 
INVESTMENT 
FUND INC, NEW 
YORK, USA

STYRIA MEDIA 
INT. GMBH, 
AUSTRIA

ŽELJKO 
IVANOVIĆ

KATARINA 
PEROVIČ

LJUBIŠA 
MITROVIĆ

* DUE TO ROUNDING THE SHARES DO NOT ADD UP TO 100 PERCENT.

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Data 
were collected in September 2015.

THE PARLIAMENT’S 
INTERFERENCE IN 
THE WORK OF THE 
REGULATOR BECAME 
EVEN STRONGER IN 
2014. IN APRIL 2014, THE 
PARLIAMENT CONVENED 
A CONTROL HEARING 
OF THE AGENCY’S 
MANAGEMENT AND ITS 
COUNCIL MEMBERS 
WITHOUT HAVING 
LEGAL BASIS FOR SUCH 
CONTROL.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
6	

21Dan, on the other hand, never searched for investors. Its publishing compa-
ny Jumedia Mont, founded with a capital of dubious origin during the Slobodan 
Milošević’s dictatorship9 remained in possession of two individuals and their 
families – Mladen Milutinović and Duško Jovanović. Jovanović, who acted also 
as editor-in-chief of Dan, was murdered in a drive-by shooting at the front door 
of the paper’s offices on 28 May 2004. The case has not been fully resolved until 
today. Jovanović’s stake at the company now belongs to his wife and son.

Chart 3 OWNERSHIP STRUCTURE OF JUMEDIA MONT COMPANY 

DAN

↑

JUMEDIA MONT 
D.O.O.

→ RADIO D

↑

50% 25% 25%

MLADEN 
MILUTINUVIĆ

SLAVICA 
JOVANOVIĆ

VOJIN 
JOVANOVIĆ

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Data 
were collected in September 2015.

Competition to Vijesti and Dan started to build up in 2011 with the entrance 
of Greek capital in the media market. What started as a “completely independ-
ent business project” of start-up company Media Nea – daily Dnevne novine,10 
turned out to be the beginning of major investment of a foreign businessman 
already present in Montenegro. While the sole reported founder of Media Nea 
was Boris Darmanović, the media, however, speculated that the real investor 
in this media venture was a Greek businessman Viktor Restis, tenant of the 
Montenegrin luxury resort Sveti Stefan.11 Although Darmanović refuted these 
reports, as of 2013, the Central Registry of Commercial Entities reports showed 
that the company First financial holdings, owned by Greek businessman Petros 
Stathis, a partner of Restis in Sveti Stefan resort, became the owner of 99,9 per-
cent of the company. Two years later the same company bought the bankrupt 
state owned daily Pobjeda, turning both of these media into the greatest sup-
porters of the government’s agenda.

9	 Komnenić, “Montenegro”, in Media: The Business of Ethics, the Ethics of Business, 2004, 
pp. 151–164. 

10	 Perović-Korać, “Njihovo, a Milovo,” Monitor, no. 1011, 24 November 2011. Available at: 
http://www.monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=3053:njiho-
vo-a-milovo&catid=2091:broj-1101&Itemid=3315. Accessed 15 September 2015. 

11	 Ibid.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
7	

21Chart 4 OWNERSHIP STRUCTURE OF DAILIES DNEVNE NOVINE AND POBJEDA

DNEVNE NOVINE POBJEDA

↑ ↑ ↑

0,01% 99,9% 100%

BORIS 
DARMANOVIĆ

MEDIA NEA LLC, PODGORICA

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Data 
were collected in September 2015.

In addition to the four Montenegrin daily papers, there are Montenegrin edi-
tions of three dailies from Serbia (Blic, Večernje novosti and tabloid Informer).

1.2.3

ONLINE NEWS MEDIA 

The youngest media market – that of online media – has been booming 
rapidly over the past years. Its raising popularity, besides the speed and availa-
bility of information, has come with mainly unedited free-to-post user-gener-
ated-content sections. Anonymous comments, it turned out, opened the doors 
to foul language and even hate speech which further deteriorated overall media 
discourse in the country. 

The ownership of main online news media is connected with traditional, 
print media, providing them with a new interactive niche for attracting more 
audience. Thus, the web portal Vijesti (www.vijesti.me) operates within the 
same company as the daily Vijesti, CafédelMontenegro (CdM)(www.cdm.me) 
was founded and managed by Boris Darmanović, and Analitika (www.portala-
nalitika.me) was founded and managed by Draško Đuranović. Later on CdM 
was bought by Media Nea and Analitika by First financial holdings, the com-
pany that owns Media Nea and the publisher of dailies Dnevne novine and 
Pobjeda. Darmanović and Đuranović became directors of Dnevne novine and 
Pobjeda respectively. 

The online media market itself is vastly non-regulated, so there are no spe-
cific ownership rules. They are mentioned in the Electronic Media Law (2010) 
as “electronic publications.” The law defines them as “editorially formatted web 
pages” and/or “portals that contain electronic versions of print media” and/or 
“information from the media in a way that they are available to the general pub-
lic regardless of their range”. The Agency for Electronic Media, however, admits 
that this is not enough even to define the scope of their jurisdiction, since the 
legal definition, as it is now, may as well refer to a Facebook page or a personal 

THE ONLINE MEDIA 
MARKET ITSELF 
IS VASTLY NON-
REGULATED, SO THERE 
ARE NO SPECIFIC 
OWNERSHIP RULES.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
8	

21blog.12 The agency has recently started drafting by-laws that are expected to 
bring more order in this area.

1.3
ADVERTISING AGENCIES AND MEDIA BUYING AGENCIES 
The media buying market in Montenegro is completely dominated by for-

eign agencies, mainly affiliates of Serbian companies. 

Chart 5: OWNERSHIP STRUCTURE OF TOP THREE MEDIA BUYING AGENCIES

DIRECT MEDIA UNIVERSAL 
MEDIA

MCCAN 
ERICSSON

↑ ↑ ↑

85% 15% 100% 100%

DIRECT MEDIA, 
SERBIA

MIRKO 
PRELEVIĆ

I&F MCCAN GROUP, SERBIA

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Data 
were collected in September 2015.

Their accounts include major international advertisers which found it easi-
er to do business through the agencies that sell media space across the region, 
especially considering the size of the Montenegrin market and no language 
barriers. This however puts the Serbian owned media in Montenegro in a fa-
vourable position, considering the existing business connections in their dom-
icile market, where advertising services are often agreed in one, larger centre. 
Such ownership structures pose additional argument to the previous obser-
vation on potential clientelistic relations between the Serbian owned media 
and the Montenegrin government where the former are provided with favour-
able business environment, based on the weak enforcement of regulation, in 
favour of editorial contents affirmative of the ruling party’s agenda. Stronger 
prevalence of the Serbian media coincides with the strengthening of political 
ties between the current political regimes of both countries, crowned by the 
“historic visit” of Montenegrin Prime Minister Milo Đukanović to Belgrade in 
2013, after a ten-year long break. At the same time, the Montenegrin branch of 
TV Pink introduced inflammatory news contents, used primarily to smear the 
media opponents which nurture critical attitudes towards the Đukanović gov-
ernment. Simultaneously, a Serbian tabloid Informer entered the Montenegrin 
market with similar editorial agenda. According to Vladimir Beba Popović, for-
mer chief of the Serbian Government’s Information Bureau, with close connec-
tions with both Serbian and Montenegrin Prime Ministers, TV Pink and tabloid 

12	 Statement given by AEM's deputy director Momčilo Stojanović at the roundtable discussion 
»Addressing online hate speech and the role of media accountability«, held on 24 May 2013 
in Podgorica.

MEDIA WHICH CHOOSE 
THEIR LOYALTIES IN 
FAVOUR OF BUSINESS 
OPPORTUNITIES ARE 
READY TO PUT THE 
ETHICAL RULES BEHIND, 
THUS PROVIDING THE 
CONTENT THAT SERVES 
NOT THE INTEREST OF 
PUBLIC BUT POLITICAL 
AGENDAS.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
9	

21Informer, are controlled by Vučić in Serbia and Đukanović in Montenegro.13 
Control over one part of loyal media with hostile treatments of those with op-
posing stances, by prime ministers in both countries, has been noticed by the 
2015 Human Rights Watch report.14 In this scenario, media which choose their 
loyalties in favour of business opportunities are ready to put the ethical rules 
behind, thus providing the content that serves not the interest of public but po-
litical agendas.

1.4
PRIVATISATION AND INTERESTS OF FOREIGN INVESTORS
It took 10 years more than legally allowed for the government to privatise 

Pobjeda. During this period the state aid to this newspaper amounted to almost 
6 million euro, in addition to covering multimillion losses of the company dur-
ing the years. Three privatisation tenders (2007, 2008, and 2011) failed. During 
this decade, the government increased its ownership stake by underwriting the 
company’s tax debts. Run by the state, the editorial policy served the interest 
of the ruling regime, promoting their agenda and campaigning against their 
political opponents. The fiercest campaign in the media sector was the one 
against their media rival Vijesti in the period between 2009 and 2013 when the 
Pobjeda’s editor-in-chief was Srđan Kusovac, who was appointed Chief of the 
Government’s Bureau for Public Relations in 2013. 

Bankruptcy of this media – although expected long ago – was declared only 
in 2014, and then sold in direct negotiation procedure for around 700,000 euro 
to the Greek company Media Nea, which in Montenegro already owned Dnevne 
novine. The Greek investors do not have obvious business interests from these 
acquisitions since the papers do not make any profit to them. Their business in 
Montenegro lays in tourism. Greek businessman Petros Stathis, who is the reg-
istered owner of a company that owns two dailies, is also the owner of Adriatic 
Properties, a company that manages the luxury resort Sveti Stefan. In July 2015, 
Stathis bought a 75 percent stake in HIT Montenegro, the owner of the Maestral 
Hotel and Casino in Budva, thus creating an unprecedented tourist business 
empire in the exclusive part of Montenegrin coast. Although Stathis, with his 
brother Teofanis, represents the company Adriatic Properties which manages 
the mentioned resorts, its end owner is not known. According to the registry 
of the commercial court, the founder of the Adriatic Properties is an off-shore 
company Aidway Investment Limited, registered in the British Virgin Islands. 

13	 See interview with Vladimir Beba Popović in Utisak nedelje, a show produced by the Serbian 
broadcaster TV B92, 29 June 2014. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=p0Yb-
whYis1w. Accessed 13 August 2015.

14	 Human Rights Watch, A difficult profession: Media Freedom Under Attack in the Western 
Balkans, July 2015. Available at: https://www.hrw.org/sites/default/files/report_pdf/bal-
kans0715.pdf. Accessed on 27 October 2015. 

IT IS HIGHLY 
UNLIKELY THAT MEDIA 
ACQUISITIONS OF THE 
GREEK INVESTORS 
IN MONTENEGRO 
ARE THEIR PRIMARY 
BUSINESS INTEREST. 
FOR THE TIME BEING 
THEY SECURED 
CONTINUATION 
OF FAVOURABLE 
EDITORIAL POLICY TO 
THEIR PARTNERS IN 
THE GOVERNMENT AS 
THE LANDLORDS OF 
NATIONAL RESOURCES 
RENTED FOR THEIR 
EXPLOITATION.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
10

	
21It is highly unlikely that media acquisitions of the Greek investors in 

Montenegro are their primary business interest. For the time being they se-
cured continuation of favourable editorial policy to their partners in the gov-
ernment as the landlords of national resources rented for their exploitation. 

 
1.5
LIMITATION OF THE OWNERSHIP REGULATION IN PRACTICE 
Officially, there is no illegal media concentration on the Montenegro media 

market according to the current legislation. However, media discourse in the 
country is filled with terms of “media mob” (coined by the Prime Minister re-
ferring to Vijesti),15 and “second family” (referring to the same media concern) 
as opposed to “the first family” of Đukanović. Both “families” have their stakes 
in the banking sector.16

This rivalry has greatly contributed to the strong polarisation of the 
Montenegrin media and it has centralised the focus of their editorial policies 
to supporters and opponents of the Đukanović’s regime, at the expense of ac-
curacy, relevance and respect for public interest. Within the scope of the im-
potence of the existing regulation, both centres have developed a network of 
cross-owned media outlets. 

New rules on media concentration introduced by the Electronic Media Law 
(2010) have been successfully applied, as seen in the case of TV Vijesti and Daily 
Press, a publisher of the daily Vijesti. In order to comply with the law, the own-
ers transferred the shares mostly to their relatives, employees and other con-
nected persons, but they kept their management position (see Chart 6). 

If the purpose of the law was to limit the excessive control over the media, 
then the effects of these rules are questionable.

15	 Portal Analitika, “ĐUKANOVIĆ: Pozitivnu osnovala medijska mafija da bi odbranila svoj 
kriminal,” 21 November 2013. Available at: http://portalanalitika.me/clanak/124117/
dukanovic-pozitivnu-osnovala-medijska-mafija-da-bi-odbranila-svoj-kriminal.

	 Accessed 15 September 2015.
16	 Ownership of Vijesti daily and TV channel is most strongly connected with Miodrag Perović, 

influential figure in public life in Montenegro. He is known as a political opinion maker who 
was a founder of several media in the 1990s remembered for their anti-war campaigns, but 
whose influence is also exerted through his family. His sister Milka Ljumović was the found-
er of a successful bank Crnogorska komercijalna banka (CKB), which was sold to Hungarian 
OTP Group in late August 2006 for 105 million euro. In 2013, several members of the same 
family founded another bank – Lovćen banka. Six members of the families Perović and 
Ljumović have ownership stake in the mentioned media. On the other hand, the Đukanović 
family owns the rival Prva banka Crne Gore.

THIS RIVALRY HAS 
GREATLY CONTRIBUTED 
TO THE STRONG 
POLARISATION OF 
THE MONTENEGRIN 
MEDIA AND IT HAS 
CENTRALISED THE 
FOCUS OF THEIR 
EDITORIAL POLICIES 
TO SUPPORTERS AND 
OPPONENTS OF THE 
ĐUKANOVIĆ’S REGIME, 
AT THE EXPENSE OF 
ACCURACY, RELEVANCE 
AND RESPECT FOR 
PUBLIC INTEREST.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
11

	
21Chart 6 FIRST EXAMPLE OF CROSS-OWNERSHIP IN THE MEDIA IN MONTENEGRO 

VIJESTI DAILY

↑

DAILY PRESS 
D.O.O.

→ VIJESTI WEB 
PORTAL

↑

30.7% 25.0% 16.0% 16.0% 12.2%

MEDIA 
DEVELOPMENT 
INVESTMENT 
FUND INC, NEW 
YORK, USA

STYRIA MEDIA 
INT. GMBH, 
AUSTRIA

ŽELJKO 
IVANOVIĆ

KATARINA 
PEROVIĆ

LJUBIŠA 
MITROVIĆ

→ TV VIJESTI Members of the management board

↑

21.0% 20.0% 12.0%

ANDREJ 
PEROVIĆ

MIRO PEROVIĆ SLAVOLJUB 
ŠČEKIĆ

↓ 34.0%

MONITOR 
WEEKLY

MIODRAG PEROVIĆ
(Management board member, related to  
K. Perović, M. Perović and A. Perović)

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Data 
were collected in September 2015.

Even more serious problem is the absence of the media concentration reg-
ulation in cases of print media. The scenario feared by supporters of the aban-
doned draft law on media concentration which envisaged those rules is that one 
owner could have all Montenegrin dailies. Now this scenario is getting closer 
to reality.17 Since 2014, two out of four Montenegrin dailies have had the same 
owner. At the same time, unregulated market of online media makes additional 
space for concentration of media power. In that way, the previously mentioned 
owner of two dailies has also become the owner of two influential news web 
portals. The chart below shows how the co-owner and executive director of 
Dnevne novine, Boris Darmanović, also owned web news portal CdM, and how 
the executive director of Pobjeda, Draško Đuranović owned portal Analitika 
which he eventually had sold to the same Greek owner who appointed him to 
manage Pobjeda. The control over editorial policy has never changed, which il-
lustrates the fact that even after the sale of Analitika, the portal is managed by 
Đuranović’s wife Tinka. 

17	 Perović-Korać and Radulović, “Bez jasnih pravila,” Monitor, no. 1012, 12 March 2010.  Available at: http://
www.monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=1547:bez-jasnih-pravi-
la-&catid=1049:broj-1012&Itemid=2049. Accessed 15 September 2015. 

SINCE 2014, TWO OUT 
OF FOUR MONTENEGRIN 
DAILIES HAVE HAD 
THE SAME OWNER. 
AT THE SAME TIME, 
UNREGULATED 
MARKET OF ONLINE 
MEDIA MAKES 
ADDITIONAL SPACE FOR 
CONCENTRATION OF 
MEDIA POWER. IN THAT 
WAY, THE OWNER OF 
TWO DAILIES HAS ALSO 
BECOME THE OWNER 
OF TWO INFLUENTIAL 
NEWS WEB PORTALS.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
12

	
21Chart 7 SECOND EXAMPLE OF CROSS-OWNERSHIP IN THE MEDIA IN MONTENEGRO 

DNEVNE 
NOVINE DAILY

POBJEDA DAILY

↑ ↑

0.01% 99.9%

BORIS 
DARMANOVIĆ
(director of 
Dnevne novine, 
ex-owner of CdM 
web portal)

100%
MEDIA 
NEA LLC, 
PODGORICA

100%
DRAŠKO 
ĐURANOVIĆ
(Director and 
editor-in-chief 
of Pobjeda, 
ex-owner of 
Analitika web 
portal)

↑

100.0%

CDM WEB 
PORTAL

← FIRST 
FINANCIAL 
HOLDINGS LLC, 
PODGORICA

100%
→ ANALITIKA 

WEB PORTAL

↑

100.0%

PETROS 
STATHIS, 
GREECE

Source: Central Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Data 
were collected in September 2015.

2
MEDIA FINANCES

In order to protect media pluralism, the state has in the past provided direct 
help to the media through the debt relief schemes and lower VAT rates for print 
media (7 percent instead of 19). However, the media business in Montenegro 
has always been a survival struggle. To make it more difficult, many market 
rules are bent to suit the interest of those in power, especially when there is no 
regulation whatsoever on state advertising, and no efficient monitoring of the 
media market by competition authorities. 

2.1
TRANSPARENCY OF MEDIA MARKET
Media finances have never been the subject of specific media regulation, 

and media themselves have mainly kept it a secret. As a result of the national 
campaign for combating grey economy, in 2014 the Tax Administration start-
ed publishing on their website financial statements of all registered companies, 
including the media. Those data confirmed the reports of poor economic per-
formance in the media sector, even amongst the biggest players.

IN ORDER TO PROTECT 
MEDIA PLURALISM, 
THE STATE HAS IN 
THE PAST PROVIDED 
DIRECT HELP TO THE 
MEDIA THROUGH THE 
DEBT RELIEF SCHEMES 
AND LOWER VAT RATES 
FOR PRINT MEDIA (7 
PERCENT INSTEAD 
OF 19).  HOWEVER, 
THE MEDIA BUSINESS 
IN MONTENEGRO 
HAS ALWAYS BEEN A 
SURVIVAL STRUGGLE. 
TO MAKE IT MORE 
DIFFICULT, MANY 
MARKET RULES ARE 
BENT TO SUIT THE 
INTEREST OF THOSE IN 
POWER, ESPECIALLY 
WHEN THERE IS 
NO REGULATION 
WHATSOEVER ON STATE 
ADVERTISING, AND NO 
EFFICIENT MONITORING 
OF THE MEDIA MARKET 
BY COMPETITION 
AUTHORITIES. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
13

	
21Table 2 FINANCIAL RESULTS OF MAJOR TV CHANNELS IN 2014 (IN EUR)

TV CHANNEL TOTAL REVENUES MARKETING/SALES 
REVENUES

NET RESULT

RTCG* 13,040,581 1,534,752 -158,400

BUDGET: (10,482,440)

TV PINK M 2,070,635 1,807,548 226,338

TV VIJESTI 1,701,667 1,684,457 -1,055,886

TV PRVA 1,189,810 1,189,810 -272,103

TV ATLAS 723,048 715,318 -663,316

* DATA FOR RTCG INCLUDE ALL PARTS OF THE PUBLIC BROADCASTER, NOT ONLY ITS TV CHANNELS.

 Source: Tax Administration of Montenegro.

Table 3 FINANCIAL RESULTS OF MAJOR DAILIES IN 2014 (IN EUR)

DAILY TOTAL REVENUES MARKETING/SALES 
REVENUES

NET RESULT

DAN 
(INCLUDING RADIO D)

 3,769,436 3,582,925 33,248 

VIJESTI 3,406,445 3,314,752 -249,146

POBJEDA* 176,319 175,833 28,533

DNEVNE NOVINE 771,138 771,138 -107,979

* DATA AVAILABLE FOR DECEMBER 2014 ONLY.

Source: Tax Administration of Montenegro. 

The publication of the companies’ financial reports contributed to the 
transparency of the media market. However, further measures are necessary to 
ensure basic preconditions for a sound media market competition.

The print media registry kept by the Ministry of Culture is not public, and 
partial data on publishing companies are available only through the Central 
Registry of Commercial Entities of the Tax Administration (CRPS). Also, there 
are no reliable, verifiable data on media circulation and sold copies. Although 
the Media Law (2002) requires from publishers to publicise the circulation of 
each printed issue, this rule has never been obeyed. The best estimate is that 
the combined circulation of dailies is around 25,000, with Dan selling 8–9,000, 
Vijesti 6,000, Dnevne novine 4-5,000, and Pobjeda 2-3,000 copies,18 at the av-
erage price of 0.7 euro. 

The estimated circulation data, however, varies from trends in the audience 
trust. According to a research from May 2014 conducted by Ipsos Strategic 
Marketing and commissioned by Vijesti,19 this daily enjoys 45 percent of read-
ers’ trust, followed by Dan (20 percent), Pobjeda (10 percent), and Dnevne 

18	 These estimates are based on combined data obtained from marketing agencies and 
publishers. 

19	 Radulović, “Brend Vijesti najsnažniji u Crnoj Gori,” Vijesti Portal, 3 May 2014. Available 
at: http://www.vijesti.me/vijesti/brend-vijesti-najsnazniji-u-crnoj-gori-205676. Accessed 
25 August 2015. 

THE PUBLICATION 
OF THE COMPANIES’ 
FINANCIAL REPORTS 
CONTRIBUTED TO THE 
TRANSPARENCY OF 
THE MEDIA MARKET. 
HOWEVER, FURTHER 
MEASURES ARE 
NECESSARY TO ENSURE 
BASIC PRECONDITIONS 
FOR A SOUND MEDIA 
MARKET COMPETITION. 
ALSO, THERE ARE NO 
RELIABLE, VERIFIABLE 
DATA ON MEDIA 
CIRCULATION AND SOLD 
COPIES.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
14

	
21novine (5 percent). Very similar results were recorded in a 2012 OSCE funded 

poll,20 conducted by the Centre for Democracy and Human Rights (CEDEM). 
Audience research is rare and sporadic. Due to the small size of the market, 

people-metering is not used. Ipsos Strategic Marketing conducts sporadic sur-
veys, but the results are not available to the public. Audience is familiar with 
media ratings only when the media publish them, but recently Ipsos Strategic 
Marketing in partnership with Telekom data centre who monitors viewership 
of their IPTV service, banned their media clients from publishing the audience 
survey results. However, according to available data, the three leading positions 
have remained the same for the past several years.

Table 4 AUDIENCE SHARE OF MAJOR TV CHANNELS 

TV PINK M TVCG 1 TV VIJESTI TV PRVA

23.5% 12.8% 11.9% 10.5%

Source: IPTV, 1 -19 May 2015. By courtesy of a marketing agency that wished to remain 
anonymous. 

The ratings are, however, drastically different from the figures on audience 
trust, which was regularly measured by CEDEM until 2012.

Table 5 AUDIENCE TRUST IN MAJOR TV CHANNELS 

TV VIJESTI TVCG 1 TV PINK M TV PRVA

50.8% 21.5% 8.5% 3.7%

Source: CEDEM, Political Public Opinion in Montenegro, September 2012.21 

The reasons for these discrepancies are twofold and show the negative pat-
terns both among consumers and the media market. First, the audience in 
Montenegro rather choose the media according to their political affiliation, 
even when it is aware of the lesser quality of information provided and their 
general professional standards. On the other hand, the audience shares of TV 
channels are based on popularity of their entertainment program, where little 
is invested in relevant informative contents. 

20	 OSCE and CEDEM, Citizens' views on media freedoms in Montenegro, July 2012, Available at: 
http://www.osce.org/montenegro/97478?download=true. Accessed on 25 August 2015. 

21	 Available at: http://www.cedem.me/en/programi/istraivanja-javnog-mnjenja/political-public
opinion/send/33-political-public-opinion/1145-political-public-opinion-september-2012. 
Accessed 15 August 2015.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
15

	
212.2

STATE FINANCING IN THE MEDIA
There are no data on volume and share of state advertising, or use of public 

money per media outlet, since there is no regulation in force that covers this is-
sue. The only attempt to collect and summarise these data is seen in the annual 
reports of the NGO Centre for Civic Education (CCE) which they started pub-
lishing in 2011.22 Their latest report for 2013, made on the basis of data collect-
ed from 67 percent of all national and local authorities, showed that the state 
has spent over 2.2 million euro on advertising. Around 60 percent of this mon-
ey went directly to the media, while the rest was paid to production and adver-
tising companies. The report concludes that the distribution manner of these 
funds poses a potential threat to media competition. The report shows that the 
majority of advertising money went to RTCG, then to the (at that time) state-
owned daily Pobjeda, and to the local media controlled by local governments 
considering their political and pro-government affiliations. On the other hand, 
the state has spent only two percent of the total amount on TV Vijesti and dai-
ly Vijesti even though they are among the top three most influential media in 
Montenegro,23 however with strong anti-government editorial policies.

The pattern of political clientelism can also be observed in the data com-
piled by the National Electoral Commission on the political parties’ expendi-
tures for media campaigns for the local elections held in 2014.24 According to 
that report, the opposition parties clearly supported TV Vijesti, while on the 
other hand, the ruling Democratic Party of Socialists (DPS) spent their entire 
advertising funds in TV Prva and TV Pink M, whose editorial policy is close to 
the government. 

One of the CCE researchers, Ana Vujošević, said that according to new data 
they collected the pattern has not changed much in 2014. “Trends have not 
changed. What did change for worse is the willingness of state institutions to 
make the requested data available. When we started the monitoring in 2010, 
all bodies would give us data without any problems – probably because they 
did not understand why we were asking for them. However, when we started 
to publish our reports, the resistance grow stronger,” she said.25 They normally 
wait for the state bodies’ answers for 89 days on average. 

The state is already financing the public service broadcaster RTCG with ap-
proximately 10 million euro annually (1.2 percent of the state budget), which is 

22	 Reports are available at: http://cgo-cce.org/en/programi/demokratija/mediji-i-demokrati-
ja/#.Vhm15CspqW8. Accessed 17 July 2015. 

23	 According to the CEDEM's poll on the level of confidence in the media in Montenegro, www.
cedem.me.

24	 See http://dik.co.me. Accessed 17 July 2015.
25	 Interview with Ana Vujošević, co-author of the CCE reports on state financing in the media, 

Podgorica, 29 September 2015. 

THERE ARE NO DATA ON 
VOLUME AND SHARE OF 
STATE ADVERTISING, OR 
USE OF PUBLIC MONEY 
PER MEDIA OUTLET, 
SINCE THERE IS NO 
REGULATION IN FORCE 
THAT COVERS THIS 
ISSUE. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
16

	
21more than what the entire advertising market is worth. Moreover, TVCG equally 

competes on the market for advertising funds. 

Table 6 REVENUE OF RTCG COMPARED TO COMMERCIAL BROADCASTERS IN 2014 (IN EUR)

STATE CONTRIBUTION TO RTCG MARKETING REVENUES OF RTCG TOTAL MARKETING REVENUES 
OF FOUR PRIVATE NATIONAL TV 
CHANNELS

10.5 MILLION 1.5 MILLION 5.9 MILLION 

Source: Tax Administration of Montenegro, 2015.

While the state allocates the advertising funds to media with no considera-
tion for the economic criteria in an already oversaturated market, the concept 
of support to media pluralism seems a pretence. Boris Marić, an expert from 
the CCE, argues that the state, already financing public service media, addition-
ally contributes to the dispersion of the media market by giving considerable 
advertising funds to low-rating media at the expense of those which could have 
the chance to be sustainable.26

2.3
ADVERTISING MARKET
There are no official data on the size of the advertising market in Montenegro. 

The best estimate is that it is worth around 9 million euro. According to the es-
timates, 80 percent of the financing is distributed through the agencies special-
ised in media advertising, and only 20 percent is negotiated directly between 
the advertisers and the media.27 Available data on the revenues of advertising 
agencies have shown that the top four agencies have cashed in over 7 million 
euro, largely confirming this estimate.

Table 7 FINANCIAL RESULTS OF THE MAJOR ADVERTISING AGENCIES IN 2014 (IN EUR)

 REVENUES (2014) NET RESULT (2014)

DIRECT MEDIA 3,234,709 111,597

UNIVERSAL MEDIA 1,690,223 65,734

MEDIA PUBLIKUM 1,458,802 1,049

MCCANN ERICSSON 895,115 -34,912

Source: Tax Administration of Montenegro, 2015.

Data on the revenues shown above are the only indicator of who is receiving 
the major part of the marketing funds. According to the revenues reported in 
the media’s financial statement, the largest portion goes to TV Pink M. 

26	 Interview with Boris Marić, legal expert, CCE, Podgorica, 29 September 2015.
27	 IREX, “Montenegro”, in Media Sustainability Index, 2015. Available at: https://www.irex.org/

sites/default/files/u105/E%26E_2015_MSI_Montenegro-2.pdf. Accessed 27 October 2015. 

THERE ARE CLAIMS 
THAT THE GOVERNMENT 
INFLUENCES THE 
ALLOCATION OF 
MARKETING FUNDS 
FROM THE PRIVATE 
SECTOR.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
17

	
21Marketing experts claim that the focus of private advertisers is on private 

national media, while the public sector prefers to finance their own or public 
media which are aligned to their political affiliations.28

There are, however, claims that the government influences the allocation of 
marketing funds from the private sector. The director of the daily Vijesti, Željko 
Ivanović, claims that the authorities exert influence over the local tycoons and 
even over foreign companies to direct their marketing budgets to pro regime 
media. According to Ivanović, the authorities are dumping the advertising 
prices through the same media. “Our clients with sound business practices in-
formed us that following the visits of our marketing account manager, they re-
ceived calls from rival media offering them a 50 percent discount to the prices 
we had agreed.”29

The authorised bodies have not been very ardent in investigating such cases 
nor in providing a due diligent market analysis that would show eventual pat-
terns of marketing pressures through comparison of revenue, marketing space, 
advertisers’ structures, etc. The Agency for the Protection of Competition has 
intervened only once in the media sector when it annulled the agreement of 4 
daily papers on the price increase from 0.5 to 0.7 euro per copy in 2013. The de-
cision has still not been enforced due to the long court complaint procedures.

According to Jadranka Vojvodić, deputy director of the Agency for 
Electronic Media (AEM), this regulator has no legal obligation (neither possi-
bility) to monitor and report on media financial results or to control potential 
economic pressure on their work. She adds that amendments to the Law on 
Inspection Control (2011) which introduced a single body (Administration for 
Inspection Affairs), stripped off the AEM of all inspection powers. This is how 
the AEM lost relevant monitoring powers previously given by the Electronic 
Media Law (2010) and the Law on Copyright and Related Rights (2011) in the 
broadcasting area. Vojvodić claims that ever since nobody has had clearly de-
fined the inspection jurisdiction in the AV sector.30 

Another possibility of monitoring the advertising practices was given by the 
2013 Law on Prevention of Illegal Business (Article 12), which obliged the me-
dia to keep records of advertisements sold and submit quarterly reports to the 
Tax Administration. Our request for access to these data submitted on 27 May 
2015 was answered two months later and gave disappointing results. Of all the 
major media, including national TV channels and daily papers, only Dan and 
Vijesti submitted their reports.

28	 IREX, “Montenegro”, in Media Sustainability Index, 2014. Available at: https://www.irex.
org/sites/default/files/u105/EE_MSI_2014_Montenegro.pdf. Accessed 27 October 2015.

29	 Interview with Željko Ivanović, executive director, Daily Press, and director, Vijesti, 
Podgorica, 28 September 2015. 

30	 Interview with Jadranka Vojvodić, deputy director, Agency for Electronic Media, Podgorica, 
24 September 2015. 

OF ALL THE MAJOR 
MEDIA, INCLUDING 
NATIONAL TV 
CHANNELS AND DAILY 
PAPERS, ONLY DAN AND 
VIJESTI SUBMITTED 
THEIR REPORTS ON 
ADVERTISERS TO THE 
TAX ADMINISTRATION.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
18

	
21The same law (Article 16) prescribes penalties amounting to 20,000 euro for 

the media failing to submit reports on their advertisers. Nonetheless, we failed 
to obtain an answer from the authorities whether this provision had ever been 
applied within the legally prescribed term. 

Vijesti has drafted a lawsuit against the state for misuse of power in its treat-
ment of this media outlet, claiming that their damage amounted to five million 
euro lost revenues in the past decade, and is waiting for the “perfect timing” 
to bring it before the court. This media has long complained of a campaign of 
intimidation by the ruling party and its allies, which includes the bringing of 
nearly 40 lawsuits for defamation by Prime Minister Đukanović and his asso-
ciates, arson attacks on the Vijesti property as well as physical attacks on the 
newspaper’s founders and journalists.

“We have become accustomed to physical attacks and psychological pres-
sure. What affects us most now is the economic pressure. They have realised, 
eventually, that they cannot beat us any more with the European Union around. 
Therefore, they are trying to make harm to us financially”, said Željko Ivanović, 
the company’s director.31 

3
CONCLUSIONS

Non-transparent ownership of media, particularly those financed by foreign 
capital, continues to burden Montenegrin media scene. Foreign media owners, 
as a rule, continue to support pro-government editorial policies. Their overall op-
erations raise doubts of existence of clientelistic relations with the government.

Competition among national broadcasters remains unfair considering that 
affiliates of the media operating in more countries in the region do not invest 
even minimum resources in production of the content relevant for Montenegrin 
audience, although they are obliged to do as holders of national licences. 

Measures taken to prevent illegal media concentration have given limited 
results, because they failed to ensure that news and campaigns published by the 
connected media are not controlled and edited from a single centre. The online 
media sector remains a potential area for concentration of media power, since 
there is no regulation that covers these media. Deep political polarisation and 
bias of major media in Montenegro result with the audience seeking for bal-
anced opinion in the gap created by the rival media centres, slithering more 
and more into instigative journalism under the pressure of politically motivat-
ed editorships. 

31	 Interview with Željko Ivanović, executive director, Daily Press, and director, Vijesti, 
Podgorica, 28 September 2015.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
19

	
21State advertising is neither regulated nor transparent. As such it poses a 

threat to the functioning of the media market and to the integrity of the media 
sector as a whole. 

There is lack of relevant data on the media market and the regulatory bodies 
do not invest enough efforts to monitor the compliance with the existing regu-
lation, which is essential to bringing more order in the area. The legislator’s ini-
tiative to amend the media laws, set for 2016, will be a chance to introduce new 
rules and, especially, to define clear competencies and procedures for monitor-
ing of the media ownership and finances.

4
RECOMMENDATIONS

1.	 The media registry which contains data on the ownership structure of the print 
media, kept by the Ministry of Culture, should be made publicly available.

2.	 Special regulation, including rules of foundation, transparency of owner-
ship and definition of illegal media concentration should be introduced for 
online news media by the competent Agency for Electronic Media.

3.	 Provisions on illegal ownership concentration that would prevent concen-
tration of ownership in print media should be introduced by the amend-
ments to the 2002 Media Law. 

4.	 Rules on state advertising should be introduced so as to provide clear and 
fair criteria for its distribution. All data on tenders, procurements, funds 
and other information on state allocation of funds to the media should be 
made transparent. This should be regularly published and monitored by ei-
ther public procurement control bodies, or the media regulator, provided 
that such competencies with this body are created. 

5.	 The proper implementation of provisions of the Law on Prevention of Illegal 
Business regarding the obligation of the media to report to the tax authori-
ties on purchase of advertising space and services should be ensured by im-
plementation of the prescribed sanctions. Furthermore, those data should 
be summarised and published on regular intervals.

6.	 AEM should introduce regular and reliable audience measurement sessions 
at least once a year, and regularly publish monitoring reports on the imple-
mentation of programme standards in the media, including those on per-
centage of own production in broadcasted programme. 

7.	 More efforts should be made in the control of media revenues, competition 
on the media market and distribution of the state advertising funds. This 
should be done by strengthening the competencies of the current competi-
tion protection body, or by giving those powers to the media regulator. 
 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

M
ED

IA
 O

W
N

ER
SH

IP
 A

N
D

 F
IN

AN
C

IN
G

 IN
 M

O
N

TE
N

EG
R

O
W

EA
K

 R
EG

U
LA

TI
O

N
 E

N
FO

R
C

EM
EN

T 
 

AN
D

 P
ER

SI
ST

EN
C

E 
O

F 
M

ED
IA

 C
O

N
TR

O
L

	
20

	
21BIBLIOGRAPHY

Centre for Civic Education (CCE), Equal 
chances for all media in Montenegro?, 
Podgorica, 2015.

Centre for Democracy and Human Rights 
(CEDEM), Political Public Opinion 
in Montenegro, September 2012. 
(Available at: www.cedem.me/en/
programi/istraivanja-javnog-mn-
jenja/political-public-opinion/
send/33-political-public-opin-
ion/1145-political-public-opinion-sep-
tember-2012. Accessed 15 August 2015.

Human Rights Watch, A difficult profession: 
Media Freedom Under Attack in the 
Western Balkans, July 2015. Available at: 
https://www.hrw.org/sites/default/files/
report_pdf/balkans0715.pdf. Accessed on 
27 October 2015. 

IREX, “Montenegro”, in Media Sustainability 
Index, 2015. Available at: https://
www.irex.org/sites/default/files/u105/
E%26E_2015_MSI_Montenegro-2.pdf. 
Accessed 27 October 2015. 

Komnenić, P., “Montenegro”, in Media: The 
Business of Ethics, the Ethics of Business, 
Center for Independent Journalism, 
Bucharest, 2004, pp.151–164.

Organization for Security and Co-operation 
in Europe (OSCE) and Centre for 
Democracy and Human Rights (CEDEM), 
Citizens’ views on media freedoms in 
Montenegro, July 2012, Available at: 
www.osce.org/montenegro/97478?down-
load=true. Accessed on 25 August 2015.

Perović-Korać, M., “Njihovo, a Milovo,” 
Monitor, no. 1011, 24 November 
2011. Available at: http://www.
monitor.co.me/index.php?op-
tion=com_content&view=arti-
cle&id=3053:njihovo-a-milovo&-
catid=2091:broj-1101&Itemid=3315. 
Accessed 15 September 2015. 

Perović Korać, M. and Radulović, Z., 
“Bez jasnih pravila,” Monitor, no. 
1012, 12 March 2010. Available at: 
http://www.monitor.co.me/index.
php?option=com_content&view=ar-
ticle&id=1547:bez-jasnih-pravi-
la-&catid=1049:broj-1012&Itemid=2049. 
Accessed 15 September 2015.

Portal Analitika, “ĐUKANOVIĆ: Pozitivnu 
osnovala medijska mafija da bi odbra-
nila svoj kriminal,” 21 November 2013. 
Available at: http://portalanalitika.me/
clanak/124117/dukanovic-pozitivnu-os-
novala-medijska-mafija-da-bi-od-
branila-svoj-kriminal. Accessed 
15 September 2015. 

Radulović, M., “Brend Vijesti najsnažniji u 
Crnoj Gori,” Vijesti Portal, 3 May 2014. 
Available at: http://www.vijesti.me/vi-
jesti/brend-vijesti-najsnazniji-u-crnoj-
gori-205676. Accessed 25 August 2015.

Reporters without borders, World press 
freedom index 2014, European Union 
and Balkans. Available at: http://rsf.
org/index2014/en-eu.php. Accessed 
18 October 2015.

ONLINE REGISTRIES

Central Registry of Commercial Entities of 
the Tax Administration (CRPS). Available 
at: http://www.crps.me/. 

Tax Administration of Montenegro. 
Available at: http://www.poreskauprava.
gov.me/uprava and https://eprijava.tax.
gov.me/TaxisPortal?app=FI. 

Database http://www.drimble.nl. 



A
U

T
H

O
R

 D
an

ie
la

 B
rk

ić
 E

D
IT

O
R

 B
ra

nk
ic

a 
Pe

tk
ov

ić
 

A
S

S
IS

TA
N

T
 E

D
IT

O
R

 S
aš

a 
Pa

ni
ć 

R
E

V
IE

W
E

R
 S

an
dr

a 
B.

 H
rv

at
in

 P
U

B
L

IS
H

E
R

 P
ea

ce
 In

st
itu

te
, I

ns
tit

ut
e 

fo
r 

C
on

te
m

po
ra

ry
 S

oc
ia

l a
nd

 P
ol

iti
ca

l S
tu

di
es

, M
et

el
ko

va
 6

, 
SI

–1
00

0 
Lj

ub
lja

na
, S

lo
ve

ni
a,

 <
ht

tp
://

w
w

w.
m

iro
vn

i-i
n-

st
itu

t.s
i>

. D
E

S
IG

N
 D

AK
, L

ju
bl

ja
na

, N
ov

em
be

r 2
01

5

Th
is

 re
po

rt
 h

as
 b

ee
n 

pr
od

uc
ed

 w
ith

 th
e 

fin
an

ci
al

 a
ss

is
ta

nc
e 

of
 th

e 
Eu

ro
pe

an
 U

ni
on

. Th
e 

co
nt

en
ts

 o
f t

he
 re

po
rt

 a
re

 th
e 

so
le

 re
sp

on
sib

ili
ty

 o
f t

he
 P

ea
ce

 In
st

itu
te

 a
nd

 th
e 

au
th

or
, a

nd
 

ca
n 

un
de

r n
o 

ci
rc

um
st

an
ce

s b
e 

re
ga

rd
ed

 a
s r

efl
ec

tin
g 

th
e 

po
sit

io
n 

of
 th

e 
Eu

ro
pe

an
 U

ni
on

.

Th
e 

re
po

rt
 h

as
 b

ee
n 

pr
od

uc
ed

 
w

ith
in

 th
e 

pr
oj

ec
t S

ou
th

 E
as

t 
Eu

ro
pe

an
 M

ed
ia

 O
bs

er
va

to
ry

, 
ht

tp
//

w
w

w.
m

ed
ia

ob
se

rv
at

or
y.n

et
.

M
E

D
IA

 O
W

N
E

R
S

H
IP

 A
N

D
 F

IN
A

N
C

IN
G

 

IN
 M

O
N

T
E

N
E

G
R

O

W
E

A
K

 R
E

G
U

L
A

T
IO

N
 E

N
F

O
R

C
E

M
E

N
T 

 

A
N

D
 P

E
R

S
IS

T
E

N
C

E
 O

F
 M

E
D

IA
 C

O
N

T
R

O
L

LAWS AND REGULATIONS

Media Law, No. 51/02, 17 September 2002, 
Official Gazette of Montenegro.

Electronic Media Law, No. 46/10, 6 August 
2010; No. 40/11, 8 August 2011; No. 53/11, 
11 November 2011, Official Gazette of 
Montenegro.

Law on Prevention of Illegal Business, No. 
29/13, 19 June 2013, Official Gazette of 
Montenegro.

Rules on Conditions for Defining the 
Content Considered as Own Production, 
14 February 2012, Agency for Electronic 
Media, Montenegro.

LIST OF INTERVIEWS

Interview with Željko Ivanović, executive di-
rector, Daily Press and director, Vijesti, 
Podgorica, 28 September 2015.

Interview with Boris Marić, legal expert, 
Centre for Civic Education, Podgorica, 
29 September 2015.

Interview with Jadranka Vojvodić, deputy 
director, Agency for Electronic Media, 
Podgorica, 24 September 2015.

Interview with Ana Vujošević, co-author of 
reports on state financing in the media, 
Centre for Civic Education, Podgorica, 
29 September 2015.

AUTHOR

DANIELA BRKIĆ� holds a degree in English Language and Literature from the Faculty of 
Philosophy, University of Montenegro. She worked as a journalist for more than a decade. 
Currently, she is engaged as a Research Associate at the Montenegro Media Institute in 
Podgorica, a partner organisation in the SEE Media Observatory.


